Als je ergens aan denkt, dan zie je het gewoon in je hoofd en dan teken je dat.
Gedachten; 'Wat zijn dat eigenlijk?' en 'Hoe zien gedachten eruit?'
De kinderen van de groepen 3 tot en met 5 van de Kleine Vliegenier in Utrecht-Zuilen, filosoferen en creëren in vier pauzes met elkaar over ‘denken’ en ‘gedachten’. Ze doen denkspelletjes en duiken in de gedachtewereld van een steen, baby of vogel. Vervolgens bedenken ze een personage of fantasiefiguur die ze willen zijn en verbeelden ze de gedachtewereld van die figuur in een tekening. In de laatste les voeren ze een kort gesprek aan de hand van een ‘ja/nee’-spel.
Enkele uitspraken en gespreksfragmenten:
Wie of wat zou je willen zijn?
‘Ik wil mezelf zijn omdat ik dan kan worden wat ik wil’.
‘Een berggeit, omdat ik dan hoog kan klimmen’.
‘Een kat, omdat je dan steeds geaaid wordt’. (drie kinderen)
‘Mezelf, omdat ik gewoon mezelf wil blijven’.
‘Cheeta, omdat hij heel snel is’.
‘Een éénhoorn omdat hij magische krachten heeft en ik kan op de regenboog staan’. (twee kinderen)
Een denkspel over ‘Wie en wat kan denken’:
Een druk mens:
– ‘Ja, want alle mensen kunnen denken’.
– ‘Nee hoor, want als je heel druk bent dan kan je wel nadenken
– ‘Maar niet zo goed, want dan heb je andere dingen in je hoofd’.’Maar niet alle mensen kunnen denken, want sommigen zijn dement’.
Wat is dat: ‘dement’, wie weet dat?
‘Dan ben je vergeetachtig’.
Dus als je dingen vergeet dan kan je niet meer denken?
– ‘Jawel, zegt een meisje naast hem, ik vergeet ook wel eens iets maar ik kan nog steeds denken’.
– Daar is haar buurman het niet me eens: ‘Maar niet als je dood bent, dan kan je niet meer denken. Niks werkt meer in je lichaam’.
– ‘Maar de gedachten blijven wel in je hoofd, die gaan niet weg’.
Denkfragmenten uit het ‘ja/nee’ spel
‘Denken grote mensen aan andere dingen dan kinderen?’
– ‘Kinderen denken aan spelen en grote mensen denken aan werk’.
– ‘Volwassenen denken ook wel aan kinderen, niet alleen aan werk en daarom denken ze soms aan dezelfde dingen’.
Hoe zie jij jouw gedachten in je hoofd?
– ‘In woorden. Ik stel iedere keer de vraag: ‘Kan ik een éénhoorn zijn?’, ‘Kan ik dit zijn of dat?’, en dan komt er vanzelf een antwoord in woorden. Ik kan nooit in filmpjes denken, als mijn juf voorleest dan zie ik geen filmpje maar allemaal woorden’.
Kun je ook geen gedachten hebben?
– ‘Nee, ik krijg mijn gedachten nooit uit. Ik kan nooit aan niks denken, ik moet altijd aan iets denken. Bijvoorbeeld ik denk aan een éénhoorn en dat gaat nooit meer weg. Nou ja, dan komt er een andere gedachte. Maar zo gaat het de hele tijd door’.
– Iedereen in koor: ‘Dat heb ik nou ook!’
– ‘Jawel hoor, als je aan niks denkt dan denk je aan niks’.
– Maar daar is een meisje uit de groep het helemaal niet mee eens: ‘Dat kan niet, want één ding gaat nooit dood en dat is je ziel, en die ziel die blijft altijd leven. Je kan hem niet zien maar hij is er wel en eigenlijk blijf je dan altijd denken, ook als je dood bent’.
Hierna moeten de kinderen helaas alweer terug naar de les en is de denkpauze voorbij..
Wil je ook met kinderen gaan filosoferen in het volgende schooljaar? Of tijdens de ‘Kinderboekenweek’ over het thema ‘Vriendschap’ of tijdens de week van de ‘Lentekriebels’?
De kinderboekenweek loopt van woensdag 3 oktober tot en met zondag 14 oktober 2018. Er zijn ook kant en klare lessen en projecten over andere thema’s die ik kan geven of ik kan een lessenserie op maat verzorgen.
Net wat de school wil.
Neem contact met mij op als je interesse hebt. Er is veel mogelijk.