De Pindakaasvloer van Wim T. Schippers:

Pindakaas kunst filosofie met Kinderen
Beeld: Elise Volker

Filosoferen over de Pindakaasvloer. Ik heb deze les gegeven aan twee groepen 4 en de groepen 5, 6 en op twee basisscholen uit Utrecht en liet de kinderen een aantal afbeeldingen van kunstenaars zien op het digibord. Zo ook de Pindakaasvloer van Wim. T. Schippers.
En zo kwam de vraag: ‘Is pindakaas kunst?’ En dat gaf uiteenlopende reacties.

Een fragment uit het gesprek:

‘Dat is geen kunst, dat is pindakaas dus dat is geen kunst’.
‘Als dit kunst is, is het zonde om zoveel pindakaas te gebruiken voor een kunstwerk, veel mensen hebben niets te eten’.
‘Dit is gewoon voedselverspilling’.
‘Toch staat het in een museum’, zeg ik.
‘En als het in een museum staat, is het kunst?, daar ben ik het niet mee eens’, zegt Anouar.
‘Dan kan ik thuis ook de vloer insmeren met pindakaas, dat is dan toch ook kunst?’.
‘Ja, maar dat staat niet in een museum’.

Hier maakt hij een interessant punt. Heeft kunst dan een museum nodig om als kunst herkend te worden? Het gesprek gaat verder..

‘Dan zou je ook een ‘jamvloer’ of een ‘fruitvloer’ kunnen maken, zegt Liza.
‘Of een pizzavloer, mmm lekker’. De kinderen beginnen door elkaar te associëren en worden steeds enthousiaster.
‘Is dat dan kunst?’
‘Ehm, als ik wil dat het kunst is, dan is dat zo, het hoeft niet persé in een museum te staan’.
‘Eigenlijk kun je met alles dan wel kunst maken, het is maar net wat je ermee doet’, zegt Stefan ineens.
‘Oja?’
‘Ja, het gaat om het idee dat je hebt’.

Ik pak een pot pindakaas en zet het op tafel. En stel de vraag nog een keer:
‘Is pindakaas kunst?’, vraag ik.
‘Nee, want het zit nu nog in een pot’.
‘Wanneer wordt pindakaas dan wel kunst?’ Daar moeten de kinderen even over nadenken.
‘Nou, zegt Stefan weer, het gaat om de bedoeling van de kunstenaar, wat hij van plan is ermee te doen’.
‘Ook al zit de deksel nog op de pot?’, zegt Saïda.
‘Ja, als het idee in je hoofd zit, is het er al, je moet het alleen nog doen’.
En daar is eigenlijk iedereen het er wel over eens.

Q: En hoe zit het met het idee dat dit voedselverspilling is?
‘Dan moet je voedsel kweken voor kunst’.
‘Of eten dat over de datum is’.
‘Haha, dan krijg je ‘rotte kunst’, zegt Liza ineens.
Na het gesprek zijn de kinderen zelf met potten pindakaas (en potten bebogeen, voor diegenen met een pinda-allergie) aan de slag gegaan. En werd er nog over na gefilosofeerd over of dit wel of niet kunst was en of het in een museum kon hangen.

Een hilarische les waar de inhoud van de koelkast thuis en de boterham uit het broodtrommeltje een hele andere betekenis krijgt. Je kunt deze les natuurlijk ook met ander eetmateriaal (eetkunst) doen dat je op eet als het kunstwerk af is.
Dan is het idee van voedselverspilling opgelost.

Do try this at home! En voer eens een ander gesprek tijdens het (avond)eten.
Bekijk hier het filmpje hoe de Pindakaasvloer gemaakt werd.

Deze pindakaasles boeken?

Bijvoorbeeld tijdens Suikerfeest, het kerstontbijt of om de kinderen anders naar kunst (en hun koelkast thuis) te laten kijken?

Neem contact met mij op als je interesse hebt. Er is veel mogelijk. Stuur een mail of bel: 06 – 489 73 889.

Vond je dit interessant? Delen mag!