kunsteducatie voor de basisschool

Kunsteducatie

Kunsteducatie voor de basisschool

Filosofielessen in combinatie met kunsteducatie voor de basisschool vind ik een interessante mix.
Omdat ik de filosofie meer praktische en creatieve ‘handen en voeten’ wilde geven, heb ik in het jaar (2015/2016) de *BIK-opleiding gevolgd.
Bij deze opleiding leerde ik projecten kunsteducatie (BIK-projecten) voor kinderen op de basisschool op te zetten die een langere periode beslaan. En waarin filosofie een duidelijke rol krijgt. Ik werk dan met de kinderen toe naar een gezamenlijk eindresultaat, zoals bijvoorbeeld een presentatie of expositie. Een op maat gemaakt BIK-project is natuurlijk ook mogelijk.

Kunsteducatie door een Bik'er

Als Bik'er leer ik kinderen enthousiast te maken voor allerlei kunstvormen en andere creatieve uitingen.
Een Bik'er is een professionele kunstenaar die vaak samen met leerkrachten, culturele instellingen en andere kunstenaars, kunsteducatie projecten uitvoert op bijvoorbeeld scholen en festivals.

Project: Per Ongelukken

Tijdens de opleiding heb ik twee projecten ontwikkeld:
– Het hilarische kunsteducatie project: ‘Per ongelukken‘ gaat over problemen en oplossingen rondom de school, met een filosofisch slot.
De school krijgt hier ineens een hele andere betekenis en kinderen gaan met andere ogen kijken naar hun klas, school en schoolplein. Ze lopen tegen 'problemen' aan maar leren hiervoor creatieve oplossingen te bedenken.
Hoe hilarischer de oplossing hoe beter! Geschikt voor kinderen uit groep 7/8.

Project: Reis door de kunst in 6 vragen

– Het filosofische kunsteducatie project ‘De reis door de kunst in 6 vragen‘ bestaat uit zes vragen in zes lessen. Vanuit een filosofische vraag onderzoeken kinderen al filosoferend, spelend en creërend een kunstdiscipline.
Dit project heeft op twee scholen gedraaid bij 8 groepen met in totaal 48 lessen. En is geschikt voor kinderen vanaf groep 4.

Beroepskunstenaarindeklas.www.hethoofdpodium.nl

Leven er op jouw school ideeën die je wilt omzetten tot meer filosofische kunstprojecten, maar weet je niet goed hoe? Of heb je interesse in één van deze projecten? Neem dan contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.

Terug naar 'filosofielessen voor de basisschool'

*De BIK-opleiding wordt georganiseerd door de master Kunsteducatie van de AHK. De opleiding is geregistreerd bij de Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland en leidt op tot het landelijk erkend certificaat Beroepskunstenaar in de klas.

Blog: Hoofd stukken

HetHoofdpodium.nl - Praktische filosofie heeft de omslagfoto bijgewerkt.
HetHoofdpodium.nl - Praktische filosofie

2 weeks ago

Omslagfoto van HetHoofdpodium.nl - Praktische filosofie ... See MoreSee Less
View on Facebook

10 months ago

Is filosoferen: efficiënt tobben?

“Wie mensenkennis bezit is verstandig, maar wie zichzelf kent is verlicht. Wie heerst over anderen heeft macht, maar wie zelfbeheersing bezit is niet te verslaan”. Lao Tse.

Dit citaat inspireert mij al jaren en blijft mij uitdagen. Een citaat van slechts twee regels waar je jaren lang zoet mee kan zijn om de betekenis ervan te doorgronden en er naar proberen te leven. Met name het laatste stuk triggert mij tot onderzoeken. Het leven gooit allerlei gebeurtenissen en situaties naar je toe die je mentaal uitdagen. Of je krijgt een rot opmerking naar je hoofd geslingerd, iemand beledigt je of je wordt zelfs vernederd. Iedereen maakt het wel eens mee.

Hoe reageer je?
Sommigen klappen dicht en zeggen niks, laten het over zich heen komen, de emotie slaat naar binnen. Wat niet goed is voor je eigen mentale welzijn.

Las een denkpauze in
Anderen worden kwaad. Je voelt je hoofd rood en warm worden en voordat je er erg in hebt reageer je vanuit een soort oerdrift. Het denken gaat uit. Je spuugt vuurballen aan schadelijke woorden. Kortom je bent boos, woedend.
Maar dan is de emotie wat afgezwakt en krijgt het denkende, verstandige brein weer ruimte. Wat gebeurde hier? Is de situatie nu verbeterd of juist verergerd?
Ik denk het laatste. De situatie escaleert.
Met soms destructieve gevolgen voor de ander maar ook voor jezelf.
Maar wat als je nu eens eerst even een ‘denkpauze’ inlast, en gewoon even niets doet.
Je emotie eerst observeert, doorvoelt, serieus neemt en dan pas reageert? Of niet reageert. Kortom jezelf even beheerst. Doen door niet te doen. Heel lastig in sommige situaties. Maar het valt te trainen.

Hoe wil je reageren?
De kunst is de ruimte tussen emotie en gedrag soms wat
op te rekken.
Je kan er over nadenken hoe je wilt reageren. Voor mij helpt onder meer vragen stellen om met name het laatste deel van het citaat van Lao Tse te oefenen. Bovendien helpt vragen stellen (aan jezelf) je ook om jezelf beter te leren kennen.

Balans tussen emotie en ratio
Je kunt dus in plaats van een primair antwoord een vraag leren stellen aan de ander:
‘Waarom zeg je dat?’, ‘Wat bedoel je daarmee?’ etc.
Maar ook aan jezelf: ‘Welke reactie is in deze situatie het beste?’ En waarom?
Door (met jezelf) te filosoferen creeër je keuzemogelijkheden en tijd.
Een vraag geeft namelijk letterlijk ruimte. Ruimte tot denken en ruimte tot reageren.
Zodat je je niet meteen weer in een volgende situatie ‘smijt’, zoals René Gude (o.a. voormalig Denker des Vaderlands) het zo helder verwoordde.
“Efficiënt tobben” noemde Gude dat “om je emoties te kanaliseren en je humeur te managen”.
Door te filosoferen probeer je eigenlijk die balans tussen emotie en ratio te verbeteren.
Bekijk dit filmpje van René Gude (1957 – 2015) hoe hij dit uitlegt.

Stimuleer de zelfdenkzaamheid bij kinderen
Kinderen die filosoferen, leren de verantwoordelijkheid terug te geven aan degene die iets (zo maar) zegt, maar deze verantwoordelijkheid ook te nemen. Door vragen te stellen, door te vragen en geen genoegen te nemen met het eerste de beste antwoord. Het is een wisselwerking.
Filosoferen is daarom heel geschikt voor lessen binnen de ‘Vreedzameschool’ waar kinderen leren omgaan met conflicten. Maar kan natuurlijk voor elk denkbaar onderwerp ingezet worden.
------------------
#filosoferenmetkinderen #vreedzameschool #kanjertraining #zelfdenkzaamheid #kinderfilosofie #gastlessenfilosofie #workshopsfilosofie #utrecht #workshopfilosofie #laotse #primaironderwijs #filosofievoorkinderen
... See MoreSee Less
View on Facebook

het Hoofdpodium

Vivienne Janssen
fa-envelope far   info@hethoofdpodium.nl
 fa-phone   06 48973889

Facebook icoon Twitter icoon Instagram icoon